Blog: Pilot opgroeiondersteuning op basisschool Den Bosch | Qurius
Kleine stapjes, groot verschil:
Pilot opgroeiondersteuning op school in Den Bosch
Bij Qurius geloven we dat je kinderen en jongeren het beste kunt helpen daar waar ze zich veilig voelen, bijvoorbeeld in hun eigen klas. Met de pilot Opgroeiondersteuning in Den Bosch zetten we sinds januari 2025 een nieuwe stap in het verbinden van onderwijs en jeugdhulp. Romy, orthopedagoog bij Qurius, vertelt hoe deze aanpak werkt en waarom die juist nu zo belangrijk is.
Romy is orthopedagoog en heeft zelf ook lesgegeven. “Voor de klas zie je zóveel gebeuren. Door goed te kijken en op tijd te signaleren, kun je met kleine aanpassingen al grote veranderingen teweeg brengen,” vertelt ze. Samen met haar collega Tessa, pedagoog, werkt Romy op een basisschool in Den Bosch aan deze pilot. Eén dagdeel per week zijn ze op school aanwezig voor de kinderen van groep 1 tot en met 4.
De kracht van preventie
Het doel van de pilot is simpel, kinderen op een fijne manier helpen om zich goed te voelen in de klas. Door vroeg te signaleren wat een kind nodig heeft, kun je samen zorgen dat het zich met plezier kan ontwikkelen. Als onderwijs en jeugdhulp samenwerken, ontstaat er iets waardevols. Een vertrouwde hulp in de klas.
“Als een kind al jong leert omgaan met bijvoorbeeld onzekerheid, spanning of het spelen met anderen, dan helpt dat niet alleen nu, maar ook later,” legt Romy uit. Vroegtijdige ondersteuning helpt bovendien om grotere problemen te voorkomen, zoals langdurige uitval of thuiszitten. Juist door tijdig mee te kijken en in te spelen op wat een kind nodig heeft, voorkom je dat problemen zich opstapelen.
Hoe werkt het?
De eerste maanden staan in het teken van observeren. Romy en Tessa observeren in de klas, voeren gesprekken met kinderen en overleggen met leerkrachten. Zo ontstaat een compleet beeld. Wat gaat er goed, waar lopen kinderen tegenaan, en met welke begeleiding kunnen we leerkrachten helpen?
“We zien bijvoorbeeld kinderen die werkjes uitstellen omdat ze bang zijn om fouten te maken,” zegt Romy. “De lat ligt vaak hoog, bij kinderen zelf maar ook in de omgeving. Dat kan spanning geven en ervoor zorgen dat een kind blokkeert. Samen met de leerkracht maken we dit bespreekbaar. Soms knutselen we bijvoorbeeld een ‘faalangstmonster’, of starten we een ‘foutenmuur’ waarop kinderen trots hun fouten mogen delen.”
Begeleiding op maat
De begeleiding die voortkomt uit de observatieperiode is laagdrempelig, spelenderwijs en altijd afgestemd op het kind. Soms is er één-op-één contact, soms wordt er in een klein groepje gewerkt. Denk aan thema’s zoals aandacht en concentratie, sociale vaardigheden, plannen en organiseren, zelfbeeld of faalangst. Ook ouders worden betrokken. Ze zijn altijd op de hoogte en kunnen zelf ook contact opnemen.
Een voorbeeld? “Een kind dat veel moeite heeft met concentreren, kan een koptelefoon krijgen om prikkels te dempen. Soms zijn het zulke simpele oplossingen.” Wanneer nodig, kunnen Romy en Tessa ook breder advies geven, bijvoorbeeld over vervolgtrajecten of via ouderbijeenkomsten.
Wat maakt de aanpak van Qurius uniek?
“Bij Qurius draait alles om maatwerk,” benadrukt Romy. “We zijn flexibel, kijken per kind wat er nodig is, en stemmen onze aanpak af op de school. Geen standaarddraaiboek, maar een samenwerking waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt.”
Kijken naar de toekomst
De pilot loopt in totaal twee jaar, in opdracht van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Een aantal scholen zijn geselecteerd om hieraan mee te doen. Romy hoopt dat de impact blijvend zal zijn. “Ik hoop dat scholen én ouders gaan ervaren hoe fijn het is als hulp snel en dichtbij is. Dat we kinderen op jonge leeftijd al kunnen helpen, voordat het uitgroeit tot iets groters. Daar doen we het voor.”
Wil je meer weten over hoe wij bij Qurius werken aan preventieve jeugdhulp op school? Neem gerust contact op. Samen bouwen we aan een goede basis voor ieder kind.
.png)